2021. március 8-től részleges üzemmódban működik webáruházunk! A megrendelt és előreutalással kifizetett könyveket (a banki igazolás beérkezése után) hetente kétszer postázzuk! Személyes átvételre jelenleg nincs lehetőség! Megértésüket és türelmüket köszönjük!
A középiskolai anyanyelvi tantárgy-pedagógia vázlata
Szerző: Bicskeiné Zsulán Julianna
Kiadás éve: 1999 (utánnyomás)
ISBN 315 978 000 016 2
Súly: 224 g
Egyéb információk: 136 oldal, B/5, kartonált
TARTALOM
ELŐZETES MEGJEGYZÉSEK
I. BEVEZETÉS
1. A tantárgy-pedagógia fogalma, helye a pedagógia tudományában
2. Az anyanyelvtanítás utolsó évtizedeinek története
3. Bibliográfia
II. AZ ANYANYELVI NEVELÉS TARTALMA
1. A tantervek általános jellemzői
1.1. Az anyanyelvi tantervek célrendszere
1.2. Az anyanyelvi tantervek feladatrendszere
1.3. Az anyanyelvi nevelés tantárgyi ágazatai
1.3.1. Az általános iskola alsó tagozata: ismeretek és készségek
1.3.2. Az általános iskola felső tagozata
1.3.3. A középiskolai tananyag
1.3.3.1. Ismeretanyag
A. Általános nyelvészeti ismeretek
B. Szövegtan
C. Grammatika
D. Stilisztika
E. Nyelvtörténet
1.3.3.2. Készségfejlesztés
A. Olvasás, szövegértés
B. Szövegvizsgálat
C. Szövegalkotás
D. Stílusfejlesztés
E. Nyelvhelyesség
F. Helyesírás
G. Beszédművelés
H. A tudományos kézikönyvek használata
2. Az anyanyelvi nevelés tankönyvei
3. A „Magyar nyelv” tantárgy órakerete
4. Bibliográfia
III. AZ ANYANYELVI NEVELÉS A TANÍTÁSI ÓRÁN
1. A tanítási folyamat korszerű értelmezése
2. A tanulási-tanítási folyamat szervezési formái
2.1. Frontális osztálymunka
2.2. Csoportmunka
2.3. Egyéni munka
3. A tanórai anyanyelvi nevelés módszerei (tanulói és tanári tevékenységi formák)
3.1. Feladatmegoldás (feladattípusok és gondolkodási műveletek)
3.2. Megbeszélés
3.3. Vita
3.4. Közlés
3.5. Szemléltetés
3.5.1. Nyelven belüli szemléltetés
3.5.2. Szemléltetés a nyelven kívüli eszközökkel
3.6. Koncentráció
3.6.1. Külső koncentráció
3.6.2. Belső koncentráció
3.7. Játékos formák
4. A tanítási óra főbb didaktikai feladatai
4.1. Motiválás: a tanulók érdeklődésének felkeltése
4.2. Az új ismeretek kialakítása
4.2.1. Induktív eljárások
4.2.2. Deduktív eljárások
4.2.3. Heurisztikus eljárások
4.2.4. Programozott eljárások
4.3. Az ismeretek alkalmazása, készségfejlesztő gyakorlás
4.3.1. A beszéd
4.3.2. Az olvasás
4.3.3. Az írás
4.4. Az ismeretek megszilárdítása
4.5. A tudás- és készségszint ellenőrzése és értékelése
5. Bibliográfia
IV. BEFEJEZÉS
1. Az anyanyelvi nevelés tervezése
1.1. A tanmenet
1.2. Tematikus terv
1.3. Az óratervezet és az óravázlat
1.4. Óralátogatás, óraelemzési szempontok
2. Anyanyelvi nevelés a tanórán kívül
2.1. Felzárkóztatás
2.2. Tehetséggondozás
2.3. Fakultatív tantervű oktatás
3. Bibliográfia
A Kosár tartalmát frissítettük
Kiadói kedvezmény
Weboldalunkon keresztül és személyesen a kiadóban könyveink 25 %-os kedvezménnyel vásárolhatók meg.
Az SZTE-n belüli belső átvezetés áfamentes, a kedvezmény pedig 50%-os.
Pályázati Felhívás
A JATEPress Kiadó saját forrásból hozzá kíván járulni a Szegedi Tudományegyetemen zajló könyvkiadáshoz. Pályázni kézirattal és a kötet megjelentetését támogató tanszékvezetői ajánlással lehet.
A pályázati időszak folyamatos, a pályaműveket személyesen vagy a szauter[@]press.u-szeged.hu címre várjuk Pályázat jeligével.